Πώς το παιδί μαθαίνει απ’ εσένα

Μοιραστείτε το...Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Print this pageEmail this to someone

Επιτέλους κατέφθασε το νέο μέλος της οικογένειάς σου! …ωραία…. Και τώρα τι;;

Αμέτρητες απορίες, άγχη και πληροφορίες να καταφθάνουν από τους πανταχού παντογνώστες του θέματος.. Και ξαφνικά το άγχος μεγαλώνει ακόμα περισσότερο!

Καταρχήν χαλάρωσε! Κανένας γονιός δε γεννήθηκε με manual. Όλοι ακούμε, βλέπουμε, μαθαίνουμε και φυσικά πειραματιζόμαστε. Ό,τι και να διαβάσουμε στα βιβλία, ό,τι και να μας πεί η γιαγιά/θεία/μαμά/φίλη στο τέλος τα παιδιά είναι αυτά που θα μας δείξουν τι πρέπει να κάνουμε και πώς πρέπει να το κάνουμε. Αρκεί να μάθουμε να τα ακούμε..

IMG_3397

Έχετε σκεφτεί ποτέ, αν ένα παιδί μας μιλούσε, τι θα μας έλεγε;

Το πρώτο και πιο σημαντικό ίσως είναι το… αφού το κάνεις εσύ θα το κάνω και εγώ! Τα παιδιά από πολύ μικρή ηλικία βλέπουν, παρατηρούν, απορροφούν εικόνες διαμορφώνουν συμπεριφορές αλλά κυρίως μιμούνται. Μιμούνται τους γονείς τους και αναπαράγουν τις συμπεριφορές τους. Άρα ποιο είναι το συμπέρασμα; Δε μπορούμε να λέμε στο παιδί «δεν είναι σωστό να φωνάζεις» και μετά να μας ακούει να φωνάζουμε.. προφανώς και δίνουμε λάθος και μπερδεμένα μηνύματα. Μην ξεχνάς πως ο τρόπος που θα συμπεριφερθούμε εμείς στο παιδί μας, είναι ο τρόπος με τον οποίο αργότερα το ίδιο, θα συμπεριφερθεί στους φίλους του και μετέπειτα στην οικογένειά του.
Μη χρησιμοποιείτε κοσμητικά επίθετα, πληγώνουν.. πόσο μάλλον ένα παιδάκι.. καλύτερα να χαρακτηρίζετε τη συμπεριφορά ως λανθασμένη ή ατυχής. Αν ένα παιδί μπει με λερωμένα παπούτσια και λερώσει το πάτωμα, δεν κερδίζουμε κάτι αν το αποκαλέσουμε με κάποιο επίθετο. Για την ακρίβεια αν ένα παιδί δέχεται τέτοιες κριτικές το πιο πιθανό είναι να τις πιστέψει και να δρα σύμφωνα με την ταμπέλα που εμείς του δώσαμε..

Η τιμωρία δε βοηθάει σε τίποτα.. Όταν μαλώνουμε ένα παιδί δεν το βοηθάμε να καταλάβει το λόγο που τιμωρείται και έτσι αυξάνουμε τις πιθανότητες να επαναληφθεί το λάθος. Προσπαθήστε να να εξηγήσετε τα οφέλη μιας καλής συμπεριφοράς και να εκμαιέυετε τα πλεονεκτήματα των καλών πρακτικών έναντι των μη προσαρμοστικών. Με αυτόν τον τρόπο δίνουμε κίνητρο να επαναληφθούν οι καλές ενέργειες!

«Άσε με να το κάνω μόνος μου!» είναι μία από τις πιο σταθερές ατάκες που λένε οι μικροί μας φίλοι καθημερινά. Με αυτόν τον τρόπο μας λένε να τα αφήσουμε να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους, να πειραματιστούν. Πιθανότατα να το κάνουν λάθος, να μην πετύχει αυτό που προσπαθούν. Το σημαντικότερο όμως θα το έχουν κατορθώσει, θα έχουν βιώσει την εμπειρία. Η αποτυχία, μπορεί να μετατραπεί σε πολύτιμη μαθησιακή εμπειρία που πραγματικά βελτιώνει την ικανότητα του παιδιού να πετύχει στο μέλλον. Μαθαίνει να αναγνωρίζει και να διαχειρίζεται τα συναισθήματά του με θετικό τρόπο.

Επομένως, ενεργοποιούμε όλες μας τις αισθήσεις και παρατηρούμε τα παιδιά μας. Μόνο έτσι θα τα μάθουμε, μόνο έτσι θα τα καταλάβουμε!

Από την Μαρίκα Μπαντανά, Λογοθεραπεύτρια στο Κέντρο Παιδιού Εφήβου Οικογένειας Βούλας

inst-dr2

Μοιραστείτε το...Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Print this pageEmail this to someone

Comments

comments

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *